Blogg

Städtips för hemmet

STÄDTIPS FÖR HEMMET. Har du tänkt på att det som skapar ”röra” är ofta små (uppskjutna) beslut som ofta tar 1–2 minuter i anspråk? Vem har inte för många saker som ”stör oss” – en s.k. energitjuvar? Hur vet du vad energitjuv är? Jo, det kan exempelvis vara den där högen av post och tidningar i köket som du blir irriterad över att se. Du kanske rentav lägger undan den i ett skåp så att du slipper se den. Eller prydnaden du fått av svärmor och som tas fram när hon kommer på besök. Känns det igen?

Varför har vi då så svårt att göra oss av med saker som vi inte behöver – alltså ger oss positiv energi? Oavsett hur prylen har hamnat hemma – köpt, ärvt, fått etc. – kan vi alla påverka och skapa en miljö som vi trivs i, genom medvetna val. Vi kan skänka, sälja eller slänga den (allra helst på en återvinningsstation). Det blir en win-win (du ger vilket känns bra eller du säljer och du får faktiskt en peng!) Och om sanningen ska fram, blir du mer ärlig mot dig själv – och svärmor – om du rensar bort prydnaden du fått av svärmor och som du inte vill ha.

Varför är det så svårt att då att komma till skott? Kanske, för att det kan kännas övermäktigt att börja, men faktum är att det är pågående, ett ”work in Progress”. När man väl har börjat, är känslan skön och  befriande. Alltså – bort med energitjuvar – för att skapa plats för något du tycker om. Kanske är det att skapa ”luft” (alltså mindre prylar eller möbler) eller ge plats för just den där stolen du länge velat ha.

Kortfattat 1: Röra attraherar mera röra.
Kortfattat 2: Skapa en miljö som ger dig energi och där du kan ladda om batterierna – och inte suger energi.

 

Några tips!

Här är några goda tips om hur du steg för steg kan skapa ett mer harmoniskt hem.

1. POSTEN. Ta hand om post på en gång. Post ska man bara hålla i en gång (eller två om det inte kan tas om hand på en gång).

Posten förflyttas från brevlådan till bänken. Flera dagar. Helt plötsligt ligger det en hög med post och många gånger går det snabbt att sortera på en gång.

Tips! En del går till pappersinsamlingen på en gång och viktiga till en mapp eller plastficka för hantering av t.ex. fakturor som ska betalas.

 

2. DISKEN. Ta hand om disken på en gång, då slipper du se den och likaså blir det lättare att få disken ren plus att det går fortare att ta hand om det på en gång.

 

3. BÄDDA SÄNGEN. Bädda sängen varje morgon. En bäddad säng känns inbjudande och sätter ”stämningen” i rummet. För som på alla andra platser – och som nämnt ovan – attraherar röra ännu mera röra.

Tips! Innan du bäddar är det bra att vädra ur rummet och låta täcken och lakan blir lite svala för att det ska kännas fräscht att krypa ner när det är dags att sova igen. (Bra att veta är att kvalster gillar sängen när den fortfarande är lite varm.)

 

4. FÖRVARING I SKÅP. Ju mer förvaring i skåp och lådor – såklart organiserad sådan – desto mer befriande känns det att vara och jobba i köket. Det betyder att ju mer förvaring som är på köksbänken, desto mer saker hamnar också där, vilket skapar ett rörigt intryck. Resultat kan också medföra att det inte känns kul att laga mat. Kan det stämma?

Tips! Skapa struktur och ordning även i skåp och lådor. Rensa ur mat med utgångna datum, torka ur skåp och lådor.

 

5. PLOCKA IORDNING PÅ KVÄLLEN. Genom att ha färre saker, blir det enklare att städa. Var ska på sin plats, vilket medför att det blir enklare för alla i familjen att hjälpa till att plocka iordning.

Tips! Se till att plocka iordning på kvällen, så är det underbart att stiga upp på morgonen! Vilken befrielse och ingen stress över att leta för att hitta saker på morgonen. Förbered även att packa (skol-/jobbväskor) på kvällen innan.

 

6. SLUTFÖR MINIJOBBEN PÅ 1-2 MINUTER! Högarna som blir, är ofta små beslut som man skjutit upp. Genom att ta dessa små beslut, skapar man också en vana att plocka iordning på en gång. Om något tar mindre än 2 minuter, gör det nu! Såsom att gå ut med soporna, plocka iordning kläder, lägga kläder i tvättkorgen etc.

Tips! Gör det till en tävling att se vem som lyckas bäst?  Om det tar längre tid, sätt på musik med ”upp-tempo” och sätt en timer för att se om ni klarar det på låt säga 15 minuter.

 

7. RENSA DÄR DET ÄR ÖVERFYLLT PÅ EN GÅNG. När lådan eller garderoben är full med kläder – urväxta och oanvända blandat med favoriter, när det är fullt i badrumsskåpet – ta tag i det på en gång. Då är det lättare och känns inte övermäktigt.

Tips! Börja med en låda eller ett skåp som är en s.k. ”energitjuv” (lådan som ger dig negativ energi). Är det ”skräplådan” i köket som du öppnar i alla fall en gång om dagen eller är det det överfyllda badrumsskåpet? Oavsett, börja med en låda i taget. Visualisera känslan efter man har rensat och gjort rent redan innan. Där är målet. Sätt på musik, sätt en timer och se om du klarar det! Rensa badrumsskåpet tar inte mer en 15 minuter.

 

Dessutom, visste du att flera butiker tar emot textilier (som går till återvinning), t.ex. Hemtex, H&M, Lindex, KappAhl?

Kortfattat:

Ju färre saker vi äger och måste plocka undan, ju mindre blir det att städa. Och mindre stress!

Lycka till!